Z końcem czerwca br. minęło 6 miesięcy realizacji projektu „Biuro Porad Obywatelskich w Mikołajkach”, współfinansowanego z dotacji Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie. W tym półrocznym okresie udzielono łącznie 126 porad, a ich struktura wg. poszczególnych kategorii przedstawiał się następująco:
Lp. | Kategoria i zakres tematyczny |
Ilość spraw |
% |
1. |
Mieszkania (problemy mieszkaniowe takie jak: brak mieszkania, uzyskanie prawa użytkowania lub własności mieszkania, utrata mieszkania, użytkowanie mieszkania, dysponowanie mieszkaniem, zakup mieszkania, mieszkanie po rozwodzie, itp.) |
8 |
6,3 |
2. |
Przestępczość (ofiary przestępstw, podejrzani o przestępstwo i oskarżeni, skazani, itp.) |
5 |
4,0 |
3. |
Rodzina (zawarcie małżeństwa, związki partnerskie, ustanie małżeństwa, majątek małżonków, dzieci w związkach małżeńskich i partnerskich, dochodzenie alimentów i zobowiązania alimentacyjne, dysfunkcje w rodzinie, etc.) |
8 |
6,3 |
4. |
Roszczenia i zobowiązania finansowe (roszczenia z tytułu wyrządzonej szkody lub utraconego majątku, odzyskiwanie pożyczek, problemy podatkowe) |
3 |
2,4 |
5. |
Urzędy i sądy (dokumenty, postępowanie w relacji obywatel-urząd, postępowanie sądowe, problemy osób nie mających obywatelstwa polskiego, wychowanie i edukacja, itp.) |
31 |
24,6 |
6. |
Własność i sprawy konsumenckie (prawo własności i dysponowanie własnością, dziedziczenie, sprawy konsumenckie, itp.) |
18 |
14,3 |
7. |
Świadczenia i zasiłki (świadczenia z ZUS i pomocy społecznej oraz z tytułu bezrobocia, zasiłki rodzinne i związane z nimi dodatki, świadczenia z tytułu choroby i wypadków przy pracy, zasiłki macierzyńskie, fundusz alimentacyjny, emerytury, renty rodzinne i z tytułu niezdolności do pracy, renta socjalna, dodatki mieszk., etc.) |
22 |
17,5 |
8. |
Zadłużenie (mieszkaniowe, alimentacyjne, z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów, odpowiedzialność zadłużonego i poręczycieli, odpowiedzialność z tytułu zadłużenia wobec ZUS, kary finansowe, długi spadkowe i zadłużenie wobec innych instytucj, upadłość konsumencka, itp.) |
15 |
11,9 |
9. |
Zatrudnienie – problemy prawa pracy (formy pracy i rodzaje umów, podjęcie pracy, uprawnienia pracownicze, warunki pracy, wynagrodzenia i dodatki, przedłużanie i rozwiązywanie umów o pracę, konflikty z pracodawcą, itp.) |
7 |
5,6 |
10. |
Zdrowie (ubezpieczenie zdrowotne, prawa pacjenta, orzekanie o niepełnosprawności, opieka nad osobami niesamodzielnymi, ubezwłasnowolnienie, przymusowe leczenie, itp.) |
9 |
7,1 |
11. |
RAZEM |
126 |
100 |
Poza standardowym udzielaniem porad i informacji, ostatnie miesiące przyniosły nowe zjawisko w praktyce działalności naszego BPO. Oto od jakiegoś czasu jest kilka osób, dla których doradcy są swoistymi „opiekunami”, do których bardzo często zwracają się z najróżniejszymi sprawa, często błahymi. W takich sytuacjach rozmowa z doradcą (czy to osobista w biurze, czy np. tylko telefoniczna), staje się istotnym elementem egzystencji takiej osoby i pozwala – zapewne – na podniesienie poziomu funkcjonowania w swoim otoczeniu takiej osoby. Jest to dla nas nowe zjawisko pokazujące, narastający problem niektórych mieszkańców gminy, w radzeniu sobie z problemami codziennego życia.