Z końcem czerwca br. minęło 6 miesięcy realizacji projektu „Biuro Porad Obywatelskich w Mikołajkach”, współfinansowanego z dotacji Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie. W tym półrocznym okresie udzielono łącznie 126 porad, a ich struktura wg. poszczególnych kategorii przedstawiał się następująco:

Lp. Kategoria i zakres tematyczny

Ilość spraw

%

1.

Mieszkania (problemy mieszkaniowe takie jak: brak mieszkania, uzyskanie prawa użytkowania lub własności mieszkania, utrata mieszkania, użytkowanie mieszkania, dysponowanie mieszkaniem, zakup mieszkania, mieszkanie po rozwodzie, itp.)

8

6,3

2.

Przestępczość (ofiary przestępstw, podejrzani o przestępstwo i oskarżeni, skazani, itp.)

5

4,0

3.

Rodzina (zawarcie małżeństwa, związki partnerskie, ustanie małżeństwa, majątek małżonków, dzieci w związkach małżeńskich i partnerskich, dochodzenie alimentów i zobowiązania alimentacyjne, dysfunkcje w rodzinie, etc.)

8

6,3

4.

Roszczenia i zobowiązania finansowe (roszczenia z tytułu wyrządzonej szkody lub utraconego majątku, odzyskiwanie pożyczek, problemy podatkowe)

3

2,4

5.

Urzędy i sądy (dokumenty, postępowanie w relacji obywatel-urząd, postępowanie sądowe, problemy osób nie mających obywatelstwa polskiego, wychowanie i edukacja, itp.)

31

24,6

6.

Własność i sprawy konsumenckie (prawo własności i dysponowanie własnością, dziedziczenie, sprawy konsumenckie, itp.)

18

14,3

7.

Świadczenia i zasiłki (świadczenia z ZUS i pomocy społecznej oraz z tytułu bezrobocia, zasiłki rodzinne i związane z nimi dodatki, świadczenia z tytułu choroby i wypadków przy pracy, zasiłki macierzyńskie, fundusz alimentacyjny, emerytury, renty rodzinne i z tytułu niezdolności do pracy, renta socjalna, dodatki mieszk., etc.)

22

17,5

8.

Zadłużenie (mieszkaniowe, alimentacyjne, z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów, odpowiedzialność zadłużonego i poręczycieli, odpowiedzialność z tytułu zadłużenia wobec ZUS, kary finansowe, długi spadkowe i zadłużenie wobec innych instytucj,  upadłość konsumencka, itp.)

15

11,9

9.

Zatrudnienie – problemy prawa pracy (formy pracy i rodzaje umów, podjęcie pracy, uprawnienia pracownicze, warunki pracy, wynagrodzenia i dodatki, przedłużanie i rozwiązywanie umów o pracę, konflikty z pracodawcą, itp.)

7

5,6

10.

Zdrowie (ubezpieczenie zdrowotne, prawa pacjenta, orzekanie o niepełnosprawności, opieka nad osobami niesamodzielnymi, ubezwłasnowolnienie, przymusowe leczenie, itp.)

9

7,1

11.

RAZEM

126

100

 

Poza standardowym udzielaniem porad i informacji, ostatnie miesiące przyniosły nowe zjawisko w praktyce działalności naszego BPO. Oto od jakiegoś czasu jest kilka osób, dla których doradcy są swoistymi „opiekunami”, do których bardzo często zwracają się z najróżniejszymi sprawa, często błahymi.  W takich sytuacjach rozmowa z doradcą (czy to osobista w biurze, czy np. tylko telefoniczna), staje się istotnym elementem egzystencji takiej osoby i pozwala – zapewne – na podniesienie poziomu funkcjonowania w swoim otoczeniu takiej osoby. Jest to dla nas nowe  zjawisko pokazujące, narastający problem niektórych mieszkańców gminy, w radzeniu sobie z problemami codziennego życia.