Program bezpłatnego poradnictwa obywatelskiego i prawnego BIURO PORAD OBYWATELSKICH w Mikołajkach

ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI: listopad 1999 r.,

KOORDYNATOR (Kierownik BPO): Regina Nowak (1999 – 2006), Agnieszka Grabowska (od 2007 r.).

DORADCY: A. Grabowska, H. Lis, E Maliszewska, J. Maliszewski, J. Sadowska (od 2018 r.), S. Ruszewska (2008 – 2012), E. Maślanka (2005-2007), A. Muszyńska (2000 – 2002), prawnik-konsultant S. Kostrzewa (2009 – 2013).

WSPÓŁPRACA: Kancelaria Radcy Prawnego A. Wymentowska (2014 – 2016)

  1. Cele programu:

CELE DŁUGOFALOWE:

  • budowanie podstaw społeczeństwa obywatelskiego, świadomego przysługujących mu praw i znającego swoje obowiązki, wynikające z życia w państwie prawa;
  • zwiększenie aktywności i umiejętności mieszkańców regionu do samodzielnego rozwiązywaniu swoich problemów życiowych i realizacji przysługujących im praw.

CEL SZCZEGÓŁOWY.

  • aktywizacja społeczności lokalnej, poprzez zapewnienie jak najszerszym kręgom mieszkańców regionu bezpłatnej pomocy doradczo-informacyjnej (także prawnej, na poziomie podstawowym), a tym samym pomoc w rozwiązywaniu problemów, z którymi nie każdy umie sobie samodzielnie poradzić.
  1. Zasady i formy działalności Biura Porad Obywatelskich.
  • działalność BIURA PORAD OBYWATELSKICH jest dostępna dla wszystkich, bez względu na wiek, płeć, status majątkowy czy narodowość – zasada ta jest zgodna ze standardami ogólnopolskiej sieci BPO, w ramach której działa  nasze biuro;
  • BIURO PORAD OBYWATELSKICH  udziela bezpłatnej, poufnej pomocy doradczo-informacyjnej (także prawnej na poziomie podstawowym) wszystkim osobom indywidualnym, które takiej pomocy potrzebują i zgłoszą się do BPO. Biuro stara się także udzielać pomocy doradczej i informacyjnej w sprawach, zgłaszanych telefonicznie, listownie bądź pocztą elektroniczną;
  • w niektórych sprawach, zgłaszanych przez klientów BPO, doradcy biura podejmują interwencje np. zgłaszając te sprawy do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich lub do innych instytucji, mogących podjąć stosowne działania;
  • BPO Mikołajki – jako jedno z nielicznych w kraju – stara się doradzać w sprawach zgłaszanych listownie przez osoby, odbywające karę pozbawienia wolności. BPO przekazuje także do bibliotek zakładów karnych regionu publikacje, opracowywane przez doradców biura.
  1. Dotychczasowe rezultaty działalności BPO Mikołajki.
  • udzielanie rocznie ok. 250 – 300 porad i informacji;
  • udział doradców BIURO PORAD OBYWATELSKICH w cyklicznych szkoleniach, co zapewnia w pełni profesjonalną, na wysokim poziomie merytorycznym  obsługę klientów BPO. Od 2018 r. troje doradczyń posiada aktualne certyfikaty, upoważniające je do pracy w Punktach Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego;
  • zapewnienie współpracy z BIUREM specjalistów – konsultantów (np. prawnik), niezbędnych przy rozwiązywaniu wielu konkretnych, jednostkowych spraw. Od kwietnia 2004 r. BPO wprowadziło do swojej oferty usług możliwości pomocy mediacyjnej, jako jednego ze sposobów rozwiązywania problemów (jedna z doradczyń BPO posiada uprawnienia mediatora);
  • opracowanie i dystrybucja w regionie broszur informacyjnych w ramach tworzonej od 2008 r. serii poradników TWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI:
    • „Fundusz Alimentacyjny – nowe zasady od 1 października 2008 r.”;
    • „Obywatel w urzędzie” – , informacja o rodzajach spraw, które można załatwić w urzędzie gminy i w Starostwie Powiatowym wraz z określeniem trybu załatwiania tych spraw, trybu odwoławczego itp.;
    • „Gdzie szukać informacji i pomocy” – informator adresowy instytucji i organizacji, pomagających rozwiązywać różnorodne problemy;
    • „Pomoc dla osób osadzonych i opuszczających zakładu karne” (2 wydania) – publikacja poświęcona zasadom rozwiązywania najistotniejszych problemów osób, odbywających karę pozbawienia wolności, zwłaszcza w odniesieniu do problemów mieszkaniowych i zatrudnienia oraz procedur związanych ze zwolnieniem warunkowym, wyrokami łącznymi, etc.;
    • „Problemy rodzinne – zawieranie małżeństwa, alimentacja, związki partnerskie”;
    • „Sprawy rodzinne – władza rodzicielska, wspólność majątkowa, rozwód i separacja, alimentacja”;
    • „Kredyty i pożyczki czyli problemy z zadłużeniem”;
    • Zadłużenie – jak go unikać i jak sobie z nim radzić”;
    • „Problemy prawa pracy”;
    • „Sposoby dysponowania własnością – umowy cywilno-prawne, darowizny, testamenty, dziedziczenie ostawowe”
    • Zasady i sposoby rozwiązywania problemów mieszkaniowych”.